Od Abee...

"Úžasná konzerva, chodím sem s otvírákem, pootveřu a čichám ten smích, lásku, klasiku, čichám ty perly, to úžasné počasí, to přátelství.

Až mi bude smutno, tuhle konzervu plnou štěstí prostě sežeru."

čtvrtek 2. května 2013

BMW Art Car

V rámci své přípravy na výuku (ano, je to tak, učím. Učím na pražském gymplu. Zadarmo. Jako praxi a taky kvůli výzkumu k diplomce. Ale ne na dlouho. Brzo zase začnou zápočty a zkoušky...) sem se dozvěděla něco více o projektu BMW Art Car. A to v souvislosti s Andy Warholem.

Vše začalo v roce 1975, když se francouzský závodník Hervé Poulain rozhodl, že už ho nebaví barva jeho závodního auta (BMW E9 3.0CSL) a oslovil Alexandra Caldera, aby využil jako auto coby malířské plátno. A tento americký sochař a výtvarník, představitel kinetismu proslavený hlavně svým miniaturním mechanických cirkusem nebo pohyblivými sochami ("mobily") ho poslechl.

Alex Calder - Cirkus


A pak šlo vše ráz na ráz. Další, kdo okusil "car painting", byl umělec Frank Stella o rok později. Minimalista a abstraktní malíř vyrobil na karosérii jednoduchou strukturu připomínající milimetrový papír s vyznačenými geometrickými tvary.


File:Stella5.JPG

Roy Lichtenstein, pop-artista známý hlavně pro své zvětšeniny komiksových frameů a (ach, ano) můj oblíbenec, pomaloval v roce 1977 BMW 320i Turbo (omlouvám se za případné chybné označení, sama se v tom nevyznám a můj odborník a konzultant přes automobily je toho času v práci ;) ). Samozřejmě nemohly chybět ostré tmavé linky, barevné plochy a tzv. Benday-dots, tečky tak typické pro Lichtensteina a zároveň levný tisk časopisů.



 A tím se dostáváme k roku 1979 a Andymu Warholovi, dalšímu pop-artistovi a mému dalšímu oblíbenci. Stříbrnovlasá celebrtita výtvarného umění použila jako podklad BMW M1 Group 4.



Následující léta neunikly karosérie s modrobíloiu vrtulí umělcům jako byl Enst Fuchs, Robert Rauschenberg, David Hockney, Ken Done či Esther Mahlangau (viz wikipedia nebo tento automobilový magazín, ale tam koukejte raději jen na obrázky, údaje se mi zdají nepřesné ;)).

Za zmínku na závěr stojí zatím nejnovější počin z roku 2010, a to z dílny kontroverzního umělce Jeffa Koonse. O něm sem se zde již rozepsala, ale o jeho BMW M3 GT2  ještě nepadlo ani slůvko.


File:BMW M3 GT2 Art Car-Le Mans 2010.jpg

 


Dle mého je to vskutku povedený kousek, který mě osobně nejvíce připomíná situaci, kdybychom autu napatlali barvy nejrůznějších odstínů na čumák a nechali ho, ať se rozjdede. A to rychle...

A které se líbí vám? :)

3 komentáře:

  1. To poslední, barevné proužky na černém podkladě jsou efektní. Představ si tak síču :-). M.

    OdpovědětVymazat
  2. Jednoznačně E9 3.0CSL od Franka Stelly. Fantastické spojení fenomenálního vozu s geniální a neřekl bych jednoduchou grafikou. Pasuje to k sobě, působí to přirozeně. Podle mě je třeba si uvědomit, že nemaluju na plátno a tomu musím práci přizpůsobit. A výsledek pak stojí za to!
    A jinak díky za pěkný článek :)

    OdpovědětVymazat
  3. Podařilo se mi objevit ještě jeden velice pěkný kousek a to opět od Franka Stelly.
    Dámy a pánové, M1 by Frank Stella:
    http://www.imotortimes.com/articles/1895/20120725/wednesday-shenanigans-frank-stella-bmw-m1-art.htm
    Pěkně využil tradiční trikolóru někdejší divize BMW Motorsport GmbH. Ouujéééé

    OdpovědětVymazat