Od Abee...

"Úžasná konzerva, chodím sem s otvírákem, pootveřu a čichám ten smích, lásku, klasiku, čichám ty perly, to úžasné počasí, to přátelství.

Až mi bude smutno, tuhle konzervu plnou štěstí prostě sežeru."

úterý 2. února 2010

Avatar... postřehy a domněnky

O Avataru toho bylo, co se blogování týče, napsáno již celkem dost, proto nebudu plýtvat písmenkama na jeho obhajobu nebo hanobení. Chci se jen pochlubit několika věcmi, kterých sem si všimla poté, co jsem ho viděla potřetí. Možná budete překvapeni, možná okouzleni, možná vás napadne, že je to úplně jasný, jakto, že si toho nevšimla dřív. Zajímá mě jakýkoli názor.
Asi to bude tím jedním semestrem předmětu Hermeneutika, možná ne, ale zdá se mi, že jsem začala nad různými věcmi více přemýšlet, hlavně tedy nad vizuálními vjemy. Víte, hermeneutika totiž předpokládá, že autor sám nevíc, co do jakéhokoli vizuálního předmětu (obrazu, filmu, ...) dal, na to se totiž snaží přijít hermeneutik. Kdo četl můj hermeneutický výklad, asi ví o čem mluvím. I mě samotnou překvapilo, kolik sem toho schopná najít v 7 komiksových framech a jak sem schopná to, co sem našla, vysvětlit.
A možná proto sem si všímala jiných věcí i na Avataru.

Například ta hlavní:
Jistě si vzpomínáte na scénu před závěrečnou bitvou, na důležitý zvrat- Jake Suly se stal Torukem Makto.


Jakto?


Takto: ovládl totiž Toruka, Poslední Stín (velkého lézajícího plaza, nádherně ohnivě zbarveného), začal na něm létat. Udělal to jednoduše- dle domněnky, že je Toruk na obloze největší frajer, tak proč by se díval nahoru. Skočil na něj zeshora ze své ikran a ihned navázal spojení neboli tsaheil (aspoň myslim, že se tomu po na'vijsku říká takhle), čímž ho ovládl a zkrotil.

Když jsme viděla se Šámym Avatara poprvé, na konci říkal, že tahle scéna mu docela vadila. Celé generace Na'vi mají z Toruka strach, Toruků Makto bylo od úsvitu dějin (po na'vijsku "od dob Prvních Písní") jen 5, poslední byl Neytirin prapradědeček. A přijde mariňák a Toruka si obtočí kolem prstu na první pokus. Tenkrát mi to taky přišlo celkem divné, ale chrabře (a celkem chabě) jsem namítala, že ačkoli už onen mariňák vypadá, mluví a chová se tak jako Na'vi, přece jen je člověk, není vázán takovým respektem a strachem z Toruka, který je předáván z generace na generaci. Ani tohle ovšem nevysvětlovalo, jaktože ho Toruk prostě neshodil, co je mu po nějakém tsaheilu.

On ho neshodil, protože si ho vybral. Tak jako si ikran vybírá svého lovce a do konce života nelétá s nikým jiným. Kdyby si Toruk totiž Jakea nevybral, s klidným svědomím by ho ze sebe shodil. Ale jak to víme, že si ho vybral?

Když si mladý lovec vybíra ikran a ikran si vybírá mladého lovce, pozná se to podle agresivity a touhy zabít. Jistě si vzpomenete na dialog Neytiri a Jakea:"A jak poznám, že si mě vybral?" "Bude tě chtít zabít." Předpokládejme tedy, že toruk si svého vyvoleného vybírá stejným způsobem.

Při jednom z prvních lovů se toruk pokusil Jakea zabít, napadl ho, když s Neytiri lovil. Nenapadl ji, zajímal ho jen Jake, to, že tam Neytiri byla a prchala s Jakeem, byla jen shoda náhod.

Proto byl pro toruka tsaheil posvátný, nepřerušil ho neboť poznal vyvoleného. Šestého Toruka Makto, bývalého mariňáka Jakea Sullyho.


Další poznatek, tedy spíše domněnka. Pokud ste někdo četl nebo viděl Čaroděje ze země Oz, dáte mi snad za pravdu. Když se ve filmu poprvé objeví plk. Miles Quaritch, jeho první slova jsou: "You're not in Canssas anymore, you're on Pandora."- "Tady už nejste v Kansasu, jste na Pandoře.


Člověk si může říct: aha, jasný, on tim prostě chce říct, že už nejsou doma na Zemi, ve Státech, že tady platí jiný pravidla. Ale možná už hláška o Kansasu dost zlidověla stejně jako příběh Čaroděje ze země Oz: "Já ti to hrozně nerad říkám, Dorotko, ale tady už nejsi v Kansasu. "
Ve své podstatě to ovšem znamená to samé, už nejsi doma, už se neschováš za máminou sukní, zkrátka už nejsi v Kansasu, Dorotko, jsi na Pandoře.


A další, poněkud romantická, která, abych tak řekla, napadla asi mnohé z vás. Poté co se Jake stane Torukem Makto, najednou ho, hola hop, Neytiri zase chce. Přičemž ho nesčetněkrát slušně poslala do prdele, za to, že je zradil, že od začátku věděl, o co nám, Nebešťanům, jde. Setkala jsem se s jedovatýma poznámkama typu: "Jojo, je z něj Toruk Makto, náčelník, bude mít respekt a moc, takže já ho znova miluju." Jasně, i takto by se to dalo pochopit.
Ale romantičtější duše se jistě raději přikloní k mému výkladu situace: Lidi, neblbněte, vzpomeňte si na poslední slova, která jí řekl její otec, když jí dával svůj luk. Než zemřel, řekl jí, ať se postará o lid Omaticaya. Když poznala Jakea jako Toruka Makto, řekla mu, že se bála o svůj lid. Ale už se nebojí. Tradice, moc a respekt Toruka Makto potlačily a uhasily jakékoli další pochyby o Jakeově loajalitě. Toruk Makto má zkrátka jen jediný úkol- v době Velkého Smutku sjednotit všechny klany. Tak kde by bral čas na zradu? Neytiri se tudíž s klidným vědomím mohla k Jakeovi vrátit, protože všechno, co jí řekl na svou obhajobu ("Zpočátku to byl prostě rozkaz, ale pak se všechno změnilo. Zamiloval jsem se. Zamiloval jsem se do lesa. Do lidu Omaticaya. A do tebe.") byla pravda. Toruk Makto zkrátka nedovede lhát.




A ještě jedna nezodpovězená otázka: Tsu'tey a Neytiri. Po prvním zhlédnutí Avatara jsem nabyla mylný dojem, že jde o jejího bratra. Nevím, asi jak si tam všichni říkali "bratře" a "sestro", tak mě to zmátlo. A taky ten zažitý stereotyp, měl to být příští náčelník, to znamená, je to syn současného náčelníka, ne? V tom případě by Tsu'tey a Neytiri byli sourozenci. A jak říká doktorka Augustinová, budou jednou spolu tvořit pár. Proč ne? Že by společnost Na'vi byla podobná společnosti starověkých Egypťanů? Ranní egyptští faraonové si totiž po vzoru nejvyšších bohů (Usireva a Eset, což byli sourozenci) brali jen a pouze své pokrevní sestry.
Ovšem po dalším a dalším Avatarovi sem toho názoru, že vlastně zhola nic konkrétního nenaznačuje, že je Neytiti Tsu'teyova sestra. Takže u Na'vi k incestu nedocházelo :).

Zleva Mo'at (tsaik neboli duchovní vůdce, šaman), Eytukan (náčelník) a Tsu'tey (nejlepší z bojovníků a lovců)

Koho vám Na'vi připomínají? Mně kočky. Mají ocásky, kterýma vyjadřují své emoce, podobný uši i celkovou stavbu těla. A ty jejich ladný kočičí pohyby... nemůžu si pomoct, jsou takoví kočičí.

A nyní ještě dvě moje nejoblíbenější scény:
1. Jake Sully se chystá vyjevit lidu Omaticaya ono hrozné tajemství- Nebešťané se chystají zničit Rodný Strom. Než se ovšem k tomu dostane, spojení mezi ním a jeho avatarem násilně přeruší plukovník Quaritch a avatar padne před zraky lidu Omaticaya bez ducha k zemi. Toho využije dotčený a zrazený Tsu'tey, kterému Jake přebral nevěstu a chystá se ho se slovy: "Je to jen démon v cizím těle" zabít. Na scénu přichází Neytiri. Srazí Tsu'teye k zemi, tasí dýku a jako rozzuřená kočka, které někdo ohrožuje její koťata, brání bezvládné tělo Jakeova avatara. Je boží.

(bohužel jsem nenašla onu "rozzuřenou" fotku, ale tahle je taky pěkná)

2. Rozhodující vrcholná bitva. Na nepřáttelské nebešťanské lodě zničehonic zaútočí vrtulník, pomalovaný dvěma pruhy, modrým a bílým. V něm sedí Trudy, která má kolem očí pruhy podobné válečnému malování Na'vijských válečníků a korálkovou čelenku ve vlasech. Je boží.

Tak to je pro dnes vše.




Zřím tě.

12 komentářů:

  1. Teda Pájo, skoro to vypadá že si ze mě děláš srandu. Ty jsi na tý kravině byla už třikrát?? Taková chytrá holka.Ach jo. A Trudy alias Michelle Rodrigues má patent na "drsnačky" (rychle a zběsile, s.w.a.t, Lost, boxerka) a tím je mi strašně, ale fakt strašně nesympatická.

    OdpovědětVymazat
  2. Paplí...Koukali jsme na Avatara 2o minut a začli usínat, takže jsme to po chvíli vzdali a ve 26 minutě to vypnuli. Asi musíme udělat nějaký společný promítání nebo kinování, protože my jsme to takhle vůbec nepochopili...Bee

    OdpovědětVymazat
  3. Pája je jiná generace. Tuším, že vyrostla na Harrym Potterovi a Panu prstenů, a tak má pro vymyšlený světy s jejich zákony, jazyky, zvyklostmi a nesmrtelné hrdiny asi slabost. Já to neviděl, ale z toho textu jsem si to tak dedukoval. Pro mě tyhle pohádky skončily Saxanou;) Přemýšlel jsem, jestli by mi to třeba nepřipomnělo Shreka nebo Dobu ledovou, ale tam je hlavní ten vtip a za ním schovaná moudrost (které s každý dalším dílem prudce klesají); v souvislosti s Avatarem jsem ještě o vtipu (natož důvtipu), hláškách (pokud tedy to s tím Kansasem není "hláška";) nebo něčem podobnym neslyšel. Opravte mě.

    OdpovědětVymazat
  4. Co se mně týče, tak jsem docela v šoku ne z toho, žes to viděla 3krát, ale z toho, jak tě ta hermeneutika poznamenala. Nabídnu ti jinej pohled... Pravdou je, že já jsem Avatar dokoukal celej a na jeho konci jsem vcelku zklamaně odcházel, bo pokud bych měl ten film shrnout do několika slov, tak to je "sci-fi verze příběhu o Pocahontas" a jediný, čemu se dá tleskat je vizualizace světa Pandory.

    OdpovědětVymazat
  5. Páni, to je nejspíš rekordní počet komentářů... :)
    Pavlíku, nejen, že sem na to byla 3x, ale ještě na to půjdu po čtvrté, do Kadaně, sem zvědavá, jak bude vypadat to 3D- to je informace i pro tebe, Bee, myslíš, že by ste si s Tomem mohli udělat čas pátek 26.2. nebo sobotu 27.2.? Je to od 19:00, tak že bysme udělali to společné kinování :)... jojo, taková chytrá holka. A neboj, nedělám to pro to, abych si z tebe dělala srandu, Pavlíku :)
    Honzíku, souhlasím s tím, že jsem vyrostla na Harry Potterovi, Star Wars a dalších fikčních světech, možná proto sem jim a jejich zákonům, jazykům i zvyklostem otevřená. A je pravda, že Avatar se opravdu nehemží hláškama nebo vtipem. A co, na to mám Samotáře, Jedna ruka netleská nebo Vratné lahve, Shreka nebo Dobu ledovou mezi "své" hláškové filmy nepočítám :).
    M.Z., zkus následující odkaz, bude se ti líbit, je fakt boží :)
    http://i.imgur.com/JmRmb.jpg
    A k hermeneutice- možná jsem jí ovlivněná a kdybych jí nikdy nepoznala, Avatar by mě třeba tak neuchvátil, nerozebírala bych ho tímhle způsobem... možná. Vemte si třeba takovou Mona Lisu od Da Vinciho. Hremeneutici i umělecký kritici ji od tý doby, co byla namalovaná NEPŘESTALI rozebírat. Proč? Co je na ní tak zvláštního? Je to, sice velmi dobře namalovanej, ale zcela obyčejnej, portrét ženy. A přesto se o něm pořád mluví: Je to autoportrét Da Vinciho! Ta žena má nějaký divně napuchlý rty, to má nějakou smrtelnou chorobu! A ten její tajemnej úsměv! Je těhotná!... atd
    O Avatarovi se taky bude mluvit pěkně dlouho: Ta vizualizace světa Pandory! Toruk Makto! Cameron předstihl sám sebe! Cameron vykradl Pocahontas! Cameron vykradl ruský klasiky! Jedna z hlavních postav Avataru zapaluje jednu cigaretu za druhou!... atd :)

    OdpovědětVymazat
  6. Ondřej Linhart3. února 2010 v 12:03

    Avatar bych absolutně neřadil mezi nejlepší snímky světové kinematografie :-) Je to prostě nemastný neslaný ...ať je to 3D nebo ne. Bohužel lidé podléhají obrovské reklamě a pověsti, kterou si tento snímek (záhadně) vypracoval. A vizualizace světa Pandory je pěkná, to budíž :-) Cameron natočil spoustu skvělých filmů, ale tento se mezi skvělé řadit nemůže... Jediným plusem Avataru je, že se o něm fakt bude mluvit, ale jako o zklamání :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Já si dokonce nemyslím, že se o něm bude mluvit dýl než pět let, je to odhad - dostatečně krátkej na to, aby to znělo, že jsem prorok zapomenutí Avataru, a dostatečně dlouhej na to, kdyby to nevyšlo, aby se zapomnělo na tenhle můj odhad :-D

    OdpovědětVymazat
  8. Páni, tady to žije!

    Zajímavé, takhle hloubavě a písemně rozebírat jednotlivé části filmu...

    Jake Suly se stal Torukem Makto:
    Souhlasím s tím, že se Jake mohl stát Torukem Makto. Pro lepší posouzení máme ale málo informací. Nicméně:
    Na'vi jsou určitě hodně ovlivnění pověstmi a z nich plynoucím strachem zakořeněným v jejich mysli a podvědomí od mala. Z řad Na'vi se o Toruka Makto pokusí jen výjimeční jedinci. Výjimeční ovšem tím, že nemají pud sebezáchovy. Pak je neovládá strach... Dle mého názoru je spojení Na'vi(Avatara) a Toruka spíše o odvaze a respektu, než o nějakém duševním rituálu. Jake měl odvahu Toruka osedlat a on ho respektoval jako silnějšího jedince. Nejde o sílu fyzickou, ale o pocit převahy získaný zastrašovacími metodami, tak jako to funguje v přírodě. Když mu Jake skočil na záda, tak ho prostě dostal. Jake byl pro Toruka "silnější" a tak ho Toruk respektoval.

    Čaroděje ze země Oz:
    Přiznávám zcela veřejně a bez mučení že jsem to nečetl. Ale tak jak jsi to vysvětlila mi přijde, že by to tak mohlo být. Taková skrytá hláška :-)

    Jake a Neytiri:
    Když si někdo chce namlouvat romantiku, budiž mu to přáno... Neytiri ale jednala čistě pudově (tak jako ostatní ženy), aniž by si to možná uvědomila. Ve chvíli kdy se stal Jake Torukem Makto stoupl na ceně nejen u Neytiri, ale určitě u mnoha a mnoha dalších Na'vijských žen. Stal se "best" samcem. U žen vzbudil dojem že dokáže nejlépe zabezpečit jejich děti. Tak si samice(ženy) vybírají partnery. Jak má velké hnízdo? Jaké má postavení ve smečce? Jak má vyvinuté nepřímé pohlavní znaky? ... U Neytiri je ten pud ještě více dopován potřebou postarat se nejen o své vlastní děti, ale i o všechny ostatní děti - o lid Omaticaya. V podstatě to byla povinnost se k němu vrátit, která jí nedělala žádný problém a kterou možná ani nepocítila. Dřív zafungovaly přirozené pudy a její dřívější vztak k Jakeovi. Jo a Toruk Makto musí lhát a mystifikovat, aby si udržel postavení. Později i pro dobro lidu v rámci vlády bude muset mnohokrát lhát...

    Tsu'tey a Neytiri:
    Nenapadlo mě, že by byli pokrevní sourozenci...

    Kočky?
    Zajímavé nad čím přemýšlíš (to bude ta hermeneutica).
    Hlavně základní rysy v obličeji. Podobré oči a stavba nosu. Ano, připomínají kočky :-)

    Dodatek:
    Ještě k té hermeneutice, byla jsi někdy na baletu? To musí bejt pro hermeneutiky orgáč ne? V neděli je v Plzni balet za 50,-... Což je slušná akce ;-)
    http://www.plzenskavstupenka.cz

    OdpovědětVymazat
  9. Děkuju za podrobné vypsání :)
    Tím, že Toruk Makto nedokáže lhát jsem myslela spíš vztah Na'vi k Toruku Makto- oni si nedokáží představit, že by jim Toruk Makto dokázal lhát. A nezapomeň, že jakmile skončí období Velkého Smutku a obě bojující strany složí zbraně, Toruk Makto už není potřeba. Takže později rozhodně nemohl lhát, protože už nebyl :)

    OdpovědětVymazat
  10. Dovolil bych si souhlasit s Pavlikem, že Michelle Rodriguez je fakt děsná, pochválit Páju za její hermetentonoc výklady (mám rád lidi, který se uměj pro něco nadchnout a "žít tím"...jsem totiž podobně ujetej :-) a přidat sem další zajímavej pohled na Avatara...pche, a pak že je ten film úplně vo hovně ;-)

    OdpovědětVymazat
  11. waaaaw !! to e presnyy xD xD a hlavne s tema kočičkama !! sou roztomilíí xD xD

    OdpovědětVymazat